Klus Link - Specialisten uit de bouw!

Home » Woningontruiming » Bedrijfsontruiming: hoe gaat dat?

Bedrijfsontruiming: hoe gaat dat?

Een bedrijfsontruiming is, net zoals een huisontruiming, een zware taak. Zeker bij een faillissement. Je bespaart je zelf veel tijd en emotie wanneer je de ontruiming uitbesteed aan een ontruimingsbedrijf. Ook wanneer je bedrijf gaat verhuizen kun je een ontruimingsbedrijf inschakelen. Benieuwd hoe een bedrijfsontruiming in zijn werk gaat? Lees dan snel verder!

Wat is een bedrijfsontruiming?

Een bedrijfsontruiming is niks anders als het leeghalen van een bedrijfspand. Dit kan nodig zijn na een faillissement, verhuizing of fusie. Omdat het in veel gevallen om grote bedrijfspanden gaat met veel inboedel, wordt dit vaak uitbesteed aan een ontruimingsbedrijf. Maar ook voor kleinere bedrijven is dit zeker waardevol.

Naast het leeghalen van het bedrijfspand bieden ontruimingsbedrijven ook vele extra diensten:

  • Schoonmaakwerkzaamheden: het schoonmaken van het bedrijfspand zodat deze klaar is voor oplevering.
  • Kleine herstelwerkzaamheden: voorbeelden hiervan zijn het verwijderen van de vloer en het dichten van gaten in de muur.
  • Afvoeren, opkopen of opslaan van de inboedel: je kunt ervoor kiezen om de inboedel te laten afvoeren naar de vuilstort. Heb je spullen die je weer moet gebruiken of waarvan je niet weet wat je er mee moet? Laat dit dan (tijdelijk) opslaan bij het ontruimingsbedrijf. De laatste optie is het opkopen van de inboedel. De opbrengst hiervan wordt verrekend met de kosten van de ontruiming.

Van welke extra diensten je gebruik maakt, is afhankelijk van je eigen wensen.

Werkwijze bedrijfsontruiming

Iedere ontruiming is uniek. Het ontruimen van een bedrijf gebeurt altijd in overleg. Je bepaalt zelf wat het ontruimingsbedrijf doet en wat er gebeurt met de inboedel. Er is dus geen vast schema voor een bedrijfsontruiming, maar over het algemeen loopt het altijd volgens de volgende stappen:

  • Kennismaking en inventarisatie: het ontruimingsbedrijf komt langs om alle wensen te bespreken. Dit is het moment om aan te geven wat je wilt dat er met de inboedel gebeurt en welke werkzaamheden het ontruimingsbedrijf gaat uitvoeren. Al je wensen worden nauwkeurig genoteerd. De ontruimers inventariseren de inboedel en kijken hoe groot het pand is. Op basis hiervan wordt er een planning opgesteld.
  • De ontruiming: op de dag van het ontruimen beginnen de woningontruimers met het leeghalen van het pand en het sorteren van de inboedel. Afhankelijk van je keuze wordt je inboedel afgevoerd naar de vuilstort, de opslag, het nieuwe bedrijfspand of naar het ontruimingsbedrijf zelf.
  • Extra diensten: heb je gebruik gemaakt van extra diensten zoals schoonmaak- of herstelwerkzaamheden? Wanneer het pand helemaal leeg is wordt dit gedaan.
  • Oplevering: wanneer alle werkzaamheden zijn afgerond wordt er een eindinspectie uitgevoerd en is het pand klaar voor de oplevering.

Kosten bedrijfsontruiming

De kosten van een bedrijfsontruiming variëren. Het hangt vooral af van de grootte van het pand, de grootte van het inboedel en de extra opties waarvan je gebruik maakt. Voor een klein pand van ongeveer 318m² zijn de kosten ongeveer €2.860,- en €19.080,-. Bij grootte bedrijfspanden, van ongeveer 615 m² ligt de gemiddelde prijs tussen de €5.535,- en €36.900,-.

Voordelen bedrijfsontruiming uitbesteden

Het uitbesteden van een bedrijfsontruiming heeft vele voordelen:

  • Je bespaart jezelf tijd, energie en emotionele betrokkenheid.
  • De ontruimers beschikken over de juiste kennis en materialen, waardoor de ontruiming snel en soepel verloopt.
  • Je houdt zelf de controle omdat jij bepaalt wat er wel en niet gedaan wordt en wat er gebeurt met de inboedel.
  • Het ontruimingsbedrijf gaat zorgvuldig en respectvol met je spullen nodig.